Alla inlägg under augusti 2013

Av jaktbiten - 31 augusti 2013 23:28

Sent beslut att åka ut på ett bockpass lönade sig verkligen. Satt 40 min och nästan direkt jag satt mig kom en fin räv. Lockade in den på 90 meter och de la sig direkt. 30 min efter det dök bocken upp.. Från ingenstans. Sköt på 50 meter och efter en kort rush la den sig. Årets fjärde. Och samma med räven. Lyckad kväll helt klart!

Av jaktbiten - 26 augusti 2013 12:34

Var ute en sväng igår och försökte med kronviltet igen. Hade bjudit med mig två kompisar och satt dem på de två hetaste passen. Det gav utdelning. Den ena av den fällde en liten bock (minsta sexa jag sett) och den andre sköt en gris på 25-30 kg. För mig blev det endast 2 grävlingar. En rolig kväll! Särskilt eftersom jag fick bjuda tillbaka. Det kommer bli fler tillfällen av det helt klart :-) kronviltet då.. Inte ett spår av dem..

Av jaktbiten - 21 augusti 2013 07:32

20.40 igår kväll klev han ut på vallen. Jag hade spenderat kvällen med att gå runt olika vallar och smyga mig fram. 16 rådjur varav 4 bockar observerades samt en riktigt stor Dovhjort. Är man bara ordentligt maskerad och rör sig sakta och lite taktiskt kommer man ofta riktigt nära. Fem minuter innan bocken klev ut hade jag satt mig i skogskanten vid den vall jag trodde mest på och det lönade sig. En rolig och spännande kväll!

Av jaktbiten - 19 augusti 2013 05:50

Underbar kväll i ösregnet igår. 20 grader varmt och regn större delen av passet. 8 olika bockar såg under passet. (Började sitta, smög sedan runt vallarna) Första bocken jag såg var en ståtlig 6-taggare. Släppte den.. Den var för fin. 20 min efter det kom en pinnbock. Efter en svettig och blöt ansmygning på 500m så blev den kvar. Såg också en skadad bock som linkade fram. Han inte på den.. Så det är prio ett idag.. Hitta honom. Sett 6 rådjur hittills.. Bara getter, kid och smaldjur ..än..

Av jaktbiten - 18 augusti 2013 05:45

Fjärde passet sen premiären och äntligen fick jag ut en bock på vallen. Han kom tidigt. Har haft koll på honom sen i våras och det är en gammal bock. Hornen var något deformerade och han saknade tänder i underkäken.. Hade blivit tufft i vinter för honom. Ansmygning på 300 m med ålning medelst hasning sista 100.. Gick bra. Underbart jaktminne. Bytte sedan pass och där kom en räv som blev kvar. Lyckad kväll

Av jaktbiten - 13 augusti 2013 08:13

Så.. Har inte skrivit så mkt i sommar.. Inte hunnit.. Grisjakten har gått bra för oss i jaktlaget men katastrof för mig personligen. Fallit på målsnöret och varit riktigt nära.. Men det är svårt att smyga i spannmålen. Nu har Augusti äntligen kommit och med det Duvjakten och Bockpremiär på fredag. Innan dess har jag ägnat mig en del åt lite viltvård.. Verkar finnas gott om både Räv och Grävling på mina marker. Kräftfiske har det också blivit.. 15 kg sen slutade vi fiska :-)

Ovido - Quiz & Flashcards