Alla inlägg under mars 2013

Av jaktbiten - 31 mars 2013 16:13

Varit ute och fixat på några av åtlarna idag. Den ena fylldes upp och lite mer tjära ströks på. Det var färska bök i skogen intill och gott om borst på det tjärade trädet. Två polare ska sitta där ikväll. Den andra åteln har Kronhjort, Rådjur och vildsvinen ätit upp ca 600 kg potatis på knappa månaden. Fyllde upp där med och då stod tre rådjur på ca 20 meters avstånd och tittade på. De har haft en synnerligen hård vinter men jag tror de klarat sig bra på grund av åtlarna. Grisarna har hållit sig borta sista tiden. Inga besök någonstans i princip. Hm.. Imorgon ska jag sitta. Kan knappt bärga mig :-)

Av jaktbiten - 27 mars 2013 07:59

Jaha.. Har sparat några dagars jakt till dagens inlägg. Satt i fullt månljus och -2 i måndags. Sikten var oerhört god. 2032 brakar det till ordentligt och ut på nya åteln kommer en enorm galt. Enorm.. Jag har sett en på 110 kg som sköts i början av februari men den här var mycket större. Den var framme vid åteln men fick ngt ryck och sprang i panik till skogs och kom inte fram igen. Kvittar egentligen eftersom den inte är lovlig ändå. Men puls får man iaf :-) i söndags sköt en kompis däremot en galt på 100 kg när de vakade på en vall där vi har skyddsjakt. Månljust och bra sikt. Den hade fina betar trots sin ringa vikt. Dessutom hade den något fel på klövarna som var klumpformade på två ben? Hm.. Nu är det bara stt fortsätta vaka.. Hoppas årsgrisarna hittar till nya åteln snart. För övrigt såg jag årets första grävling, tre fina råbockar och en räv. De som äger marken vill inte att vi skjuter räv där.. Så då gör vi inte det. Fina djur att titta på hur som helst

Av jaktbiten - 18 mars 2013 18:08

Byggde lite på en av åtlarna idag. Kameran och spridaren uppe. Enda som inte är klart är belysningen.. Men nu sprider den majs varje kväll 19.00 Kameran får sitta en vecka sen ska den tömmas.. Fick inte MMS funktionen att fungera :-/

 
Av jaktbiten - 9 mars 2013 15:45

Har varit ute några ggr sen jag skrev sist men kylan har gjort att det inte gått att sitta på åtel som vi har smygit runt på omika åtlar istället. Trots ordentligt krasljud när vi smög i skaren så lyckades vi smyga rakt in i en flock med ca 30 grisar på en åtel. En kronhjort skrämde vi iväg. Men mörkret och kylan gjorde att ljudet blev så skarpt så det var svårt att orientera var grisarna var. Spännande var det iaf. Sen har det blivit så att jag blivit med bjuden av ett gäng grabbar som bara jagar gris i princip. De jagar på nästan 1000ha och har ett tiotal åtlar igång. I vår/sommar/höst ska vi jaga tillsammans och det känne oerhört bra! Ett roligt och seriöst gäng och jag är tacksam för möjligheten. Bifogar en bild från en av åtlarna.. I övrigt är det lite stando.. Väntar fortfarande på utrustningen jag beställt.. Sen ska det byggas åtelplats..

Av jaktbiten - 1 mars 2013 00:24

Satt på en av åtlarna under kvällen. Två kompisar var med och de satt på varsin åtel de med. Strax innan 1930 kommer en räv upp på åteln. Snön ligger kvar och nästan fullmåne och molnfritt. I te mycket att fundera på där när räven kommer. Sköt den på 20 meters avstånd. 20 min senare kommer en räv till i spåren på den första. Sköt den också. 30 min efter det kommer en tredje räv och ställer sig och luktar på en av de två rävarna som ligger. Sköt den med. Tre rävar på 50 minuter. Helt otroligt. När jag gick och tityade visade det sig att den första räven var en hona och de andra två var hanrävar.. Parningstider.. Märktes tydligt idag. Inga grisar men det här lär man väl aldrig få vara med om igen! Helt otrolig kväll. Ingen av polarna såg gris på sina åtlar heller.. Bara rådjur och kronhindar..

Ovido - Quiz & Flashcards