Alla inlägg under december 2012

Av jaktbiten - 30 december 2012 19:19

En av mina jaktkamrater satte sig på åteln dagen efter jag sett 20 talet grisar komma fram där. De satt från 2000-0030.. Inga grisar dök upp.. 8 rådjur och två dovhjortar..

Själv är jag tvungen att jobba och sen kom ju nyårsafton och ställde till det också. Men 1/1 blir det ett vakpass och 2/1 verkar det bli hundjakt på vildsvin.. Ser ut att bli en bra vecka.

Av jaktbiten - 28 december 2012 13:53

Äntligen! Trägen vinner heter det ju som bekant och igår 21.48 ser jag något som rör sig i skogskanten. Luttrad av alla Rådjur och Dovhjortar som besökt åteln de senaste veckorna så blir till en början inte särskilt upphetsad över det.. Plötsligt kommer fem st vildsvin på rad ur skogen.. Och i skogen går ytterliggare 12-13 på rad i skogskanten. Nu är det så att snön gjort att åtelplatsen är något kuperad och grisarna bökar ju givetvis bakom snövallar och svackorna.. Sen står de aldrig riktigt still heller. De kommer och går på åteln fram till strax efter 23.. Sen går de ut i skogen igen. Jag hör dem länge efter också men de går inte ut igen. Någonstans runt 20 grisar tippar jag på att det var.. Varav tre stycken var mycket stora. Har sett en galt på 100 kg en gång men de här var större. Vinterpälsen gör ju sitt men stora var de. Varför sköt jag inte, kanske någon undrar? Nej jag fick inget riktigt bra läge. Antingen rörde de sig för fort, stod för tätt eller stod bakom ngn snövall. Mig spelar det ingen roll. Jag vill känna mig säker innan jag skjuter. Var själv igår också.. Och det är väl inte optimalt om det nu blir eftersök. Nej det kändes inte rätt.. Då får man hålla inne. Men lärorikt och spännande. Stod blickstilla i fönstret i 90 min och märkte inte förren långt efteråt hur mycket jag frös :-) Ikväll åker min jaktkompis ut och gör ett försök! Hoppas han får läge!

Av jaktbiten - 27 december 2012 13:52

Eller ja.. Nästan fullmåne iaf! Det var så ljust så jag kunde räkna taggarna på Dovhjortarna som var framme på åteln. Ståtliga djur det där. Såg även en mindre fight mellan några Rådjur och en Dovhjort.. De verkar inte trivas ihop.. De bråkade inte om maten iaf för det finns det gott om. 6 rådjur och tre Dovhjortar på åteln samtidigt. Sen kom två harar.. Och en räv strök i kanten.. Gjorde ett försök men det stod aldrig riktigt still och sn försvann den iväg lika snabbt som den dök upp. Men som vanligt inga grisar.. Får se hur det blir ikväll då.. Det ska bli månljust idag med.

Av jaktbiten - 26 december 2012 15:23

Då kör jag på åteln inväll igen efter några dagars(dryga veckans) uppehåll! Nu har iaf grisen hittat dit enligt bonden iaf. Nollgradigt och snöslask.. Får se hur det går. Åker ut till 20.00 och tänker sitta till.. Ja 0200 om jag orkar! Ikväll ska jag räkna alla djur som visar sig.. Alltid spännande att se hur många som äter av fodret. Rekordet är 11 rådjur på samma gång. Viktigt att hjälpa djuren nu när det är så mkt snö.

Av jaktbiten - 25 december 2012 13:26

Vaknade till 20 cm nysnö och det vräkte ner under hela förmiddagen.. Blev ingen jakt idag.. Brukar traditionsenligt jaga hare på juldagen.. Trist men så är det.

Av jaktbiten - 25 december 2012 13:26

Vaknade till 20 cm nysnö och det vräkte ner under hela förmiddagen.. Blev ingen jakt idag.. Brukar traditionsenligt jaga hare på juldagen.. Trist men så är det.

Av jaktbiten - 25 december 2012 13:26

Vaknade till 20 cm nysnö och det vräkte ner under hela förmiddagen.. Blev ingen jakt idag.. Brukar traditionsenligt jaga hare på juldagen.. Trist men så är det.

Av jaktbiten - 23 december 2012 16:30

Var ute och trampade lite på ett av mina arrenden. Hittade spår av vad jag tror var varg i skogen.. Sen stötte jag på en grannkvinna där ute som sa att hon sett en varg under gårdagseftermiddagen.. Ja då var de väl vargspår jag såg då. Inte ett enda spår av rådjur.. Tråkigt men de flyr väl när vargen kommer in i marken, hoppas jag. Drog iväg en hagelsmäll efter hare som flög upp från en enbuske men bommade :-/ synter tydligt i snön att jag var för långsam. Avslutade med lite lockjakt på räv men det gick trögt idag. Nu lite juluppehåll tills juldagsjakten :-)

Ovido - Quiz & Flashcards