Alla inlägg under januari 2013

Av jaktbiten - 24 januari 2013 22:11

-24 kröp det ner till inatt.. 12 rådjur samme framtidigt och åt.. Och en Älg dök upp strax innan 2200.. Inga grisar dock. Runt midnatt sprang en räv över åteln och jag gjorde ett försök med sköt klart över.. Räven sprang, rådjuren med.. För att mindre än 10 minuter senare komma tillbaka och fortsätta äta precis som ingenting hade hänt.. 0030 gav jag mig.. För kallt för grisen? Ska bli plusgrader nästa vecka.. Provar igen då..

Av jaktbiten - 23 januari 2013 21:15

På plats på åteln och ser just nu 11 rådjur som äter potatis och ensilage.. Hoppas på gris ikväll. Ingen av jägarna som sett gris på över 10 dagar.. Och inget skjutet på åtlarna intill heller.. Så.. Var är dem?

Av jaktbiten - 19 januari 2013 15:07

Hemma igen efter en skön dag ute. Första såten sköts en Råget för Drevern Nova. Kort därefter var det full jakt igen men efter 40 min tätt buktande gick drevdjuret ur såten. Fika, värme och ny såt. Där sköt svärfar bom på en Räv och en av passkyttarna hade get och killing i pass ett par gånger utan att kunna komma till skott. Därefter drog djuren år såten med en Basset Griffon efter sig.-10 grader men faktiskt inte så kallt.. Men nu är det rätt skönt att tina upp fingrar och fötter. Rolig dag

Av jaktbiten - 18 januari 2013 15:45

Då är det dags för en dag med drevjakt på Rådjur, räv och hare.. Jag tror till och med vi har viss älgtilldelning kvar också.. Det är ett stort gäng med. Många skyttar och 2 hundar.. Vi får se om jag har tur oh får ngt djur i pass.

Av jaktbiten - 18 januari 2013 02:44

2030-0215.. Inte ett spår av gris.. Imorgon åker jag och köper den där j-la åtelkameran.. Det här är ju fruktansvärt tidsödande..

Av jaktbiten - 17 januari 2013 18:10

En kompis skickade precis den här bilden. Inlockad med harskrik. Tydligen var det två rävar som slogs om något när den ena visade sig efter han blåst i lockpipan. Skottavstånd 100 m. Stor och fin räv!

Ikväll ska jag själv ut igen.. Har jobbat några nätter och dugnsrytmen är ganska rubbad.. Får se hur länge jag håller ut ikväll.. Ska fylla på ena åteln också..

Av jaktbiten - 15 januari 2013 19:59

Har man ingen hund får man leta efter haren själv.. Idag gick det bättre. En liten rackare men det är roligt när allt stämmer. Flög upp kanske 10 meter ifrån mig. Sen såg jag en fasanhöna.. Klart inom skotthåll men jag höll inne. Fasaner är otroligt roliga att springa när man jagar men hönsen är sällsynta.. Eller ja.. Det är inte ofta man ser dem. Så den fick knata vidare. Rävslag var det också gott om.. Otroligt med tanke på att jag tagit 8 st där den här säsongen.

Av jaktbiten - 14 januari 2013 08:56

Satt och vakade igår.. Var på plats 2030 och satt utomhus till ca 2230.. Då börjar det bli lite kallt och jag har inget hört så jag smyger mig iväg för att kolla en annan intilliggande åtel.. Där stod bara Rådjur och en älg.. Så jag beger mig tillbaka till första vakplatsen och då är det ju självklart fullt ös där.. Hörde grisarna så väl på över 100 meters avstånd och smög mig fram.. Och när jag väl kom fram så .. Ja precis.. Det sprang grisar åt alla vädersstreck.. Och man står där som en Åsna och känner sig dum.. Men det ska vara lite såhär med.. Gör man fel så blir det inget.. Känns bara jävligt surt när man suttit i fryst i 2 tim.. Nåja.. Lärde mig ngt iaf. De kommer senare än jag trodde. Innan har de alltid dykt runt 2130.. Igår 2300.. Nästa gång kanske.

Ovido - Quiz & Flashcards