Alla inlägg under april 2013

Av jaktbiten - 30 april 2013 15:19

Efter att ha konstaterat att grisarna nästan varje kväll går alldeles intill åteln utan att gå ut så var det dags att göra ngt åt det. Det har funnits en telefonstolpe i skogen de kliat sig mot vid flera tillfällen när vi suttit.. Vissa kvällar så tidigt som 1930. Då har man suttit där och konstaterat att man inte kan skjuta eftersom det varit så mycket sly ivägen. Sen har de rört sig direkt till höger om vår vakstuga. Bara 10 talet meter in. Där var det tills idag alldeles för tätt. Röjt två skjutgator och tjärat en gran inne i skogen. Fotona är tagna från vakkojan.. Avståndet till elstolpen är ca 40 meter.. Till granen ca 15m. Åteln var i princip ren på material.. Bara lite majs från spridaren. Bara hoppas de lär sig komma tillbaka oftare.

Av jaktbiten - 28 april 2013 19:50

Vi var totalt fem stycken som satt igår kväll. Fyra av oss hade gris framme och en fälld gris blev resultatet. De kommer ut senare nu. På tre av åtlarna dröjde det till 2300 innan de visade sig. Jag hade själv 3 större grisar på ett kalhygge framför mig. I kikaren såg jag dem tydligt men inte genom kikarsiktet.. Gick inte att avgöra om det var suggor eller galt.. Så de fick böka vidare.. Hade en förhoppning om att de skulle komma närmare men det grusades när polaren på åteln intill sköt sin gris tre minuter efter. Bra lungträff och ett lite nervöst eftersök men det var inga svårigheter att hitta grisen.. Massor med blod och lungmos. 80-90 meter hade den tagit sig iaf. En galt på runt 70 kg. Fotona blev så dåliga så det är inte lönt att ens lägga upp ngt. En fälld och 15 talet observerade .. Plus lite Dov, Rå och Älg.. Det fint att sitta ute i skogen på kvällarna såhär års..

Av jaktbiten - 26 april 2013 15:02

Idag var den klar. De var större än jag förväntat mig,kul! Nu ska vi se om man kan toppa det här någongång under resterande del av jaktåret.

Av jaktbiten - 19 april 2013 01:21

Åkte ut igen ikväll.. Hade glömt att lämna tillbaka lite daker från onsdagen.. Och tog med bössan. Gick tillbaka till stubbåkern och när jag kom dit tog det inte ens en minut innan de kom.. Och på rätt sida. Två stycken.. Och jag sköt den minsta.. Allt gick bra. Galten gick några meter innan den la sig pladask. Äntligen! Min största hittills och betarna va helt ok.. De ska sparas iallafall :-)

 
Av jaktbiten - 18 april 2013 17:48

Det blev galt igår, inte för mig men för en av polarna. Själv såg jag 20-talet grisar på en stubbåker.. Som vi inte har jakträtt på :-/ de gick på gränsen.. Och jag satt i ca en timme o väntade på dem.. Men sen vek de av mot skogen igen. Nu blir det en paus från jakten på några dagar. Måste flytta en åtel och sätta upp belysningen också.

Av jaktbiten - 17 april 2013 08:40

Gris på alla tre åtlarna.. Jag hade en stor sugga med kultingar framme.. Hon ställde av kultingarna i en tätning och gick sedan ut själv på åteln.. Det var en intressant föreställning.. Morrar, grymtar och äter.. Det låter som ett monster är framme.. Sen måste hon fått vind av mig efter några minuter för då väser hon och morrar jättehögt och sen full fart iväg. Intressant hur snabbt ens egen puls går ner när man kan fastställa att det inte är jaktbart vilt framme. Det var gårdagen.. Nya tag ikväll.. Sista passet på ett tag sen måste jag jobba igen :-/

Av jaktbiten - 16 april 2013 10:01

Gris framme på två av fyra åtlar vi hade skyttar på. Tyvärr ingen fälld. Summa sumarum blev väl ett 15-tal rådjur som käkade på åtlarna.. Jag hade tre grävlingar framme samtidigt.. En väldigt fin räv passerade på tre meters avstånd. På väg hem stannade vi och lyste lite på fälten.. En flock på ca 40 Dov stod på höstsådden och betade.. En grisflock såg vi också på en stubbåker.. Nya tag ikväll.

Av jaktbiten - 14 april 2013 09:23

Underbart! Med start måndag blir det grisjakt i 4 dagar. Får långväga besök och det skulle vara oerhört kul om han lyckades fälla en gris. Flera av bönderna har hört av sig om bökskador i höstsådden och på flera vallar.. Så det blir att fara runt lite och se vad vi får upp. Ska bli roligt iaf. Återkommer i veckan.. Ja just ja.. Eventuellt nytt arrende på gång igen.. 300 ha med stora grisproblem.. Hoppas det går i lås.

Ovido - Quiz & Flashcards