Alla inlägg under september 2012

Av jaktbiten - 30 september 2012 22:55

Dags för ännu ett pass på vildsvin. Åkte ut med två jaktkompisar och vi fick tre bra pass tilldelade av bonden(som har stora problem med gris). Fem minuter i tornet och då dyker en rätt så fin räv upp på 100 meters håll. Han går efter åkerkanten och viker upp i skogen. Jag börjar göra muspip med läpparna och plötsligt hoppar han ut igen. Fick in honom på 30 meter och där blev han kvar. Bytte därefter pass och när solen gick ner gick fullmånen upp. Riktigt bra månljus fram till strax innan 2100 när den helt gick i moln. Vaket avbröts och frusna åkte vi hem. Såg en räv till sista timmen men släppte den, ena jaktkamraten gjorde likadant. Det var ju gris eller kron som skulle fällas.. Men rävar är svåra att släppa..

Av jaktbiten - 26 september 2012 09:20

Vaknade till hällande regn vid 0430 men bestämde mig ändå för att åka ut. På plats i tornet 0545 och dryga timmen efter föll skottet. Satt kvar en timme till då jag återigen hörde gris i skogen. En väldigt trevlig morgon med mkt djur i rörelse.

Av jaktbiten - 25 september 2012 20:53

Imorgon är det upp i ottan igen.. Ska se om jag kan få se Dovtjuren igen. Annars är det som vanligt Råbock, Kronhind, Kronkalv, Vildsvin och räv.. Älskar morgonpassen.. Lugnet och kylan också faktiskt. Äggmackor fixade bryggaren laddad och kläder framlagda och så var det här med sovandet också..

Av jaktbiten - 25 september 2012 20:49

Hittade den här annonsen. Biltema. Sjukt billigt och den kommer i handlas redan imorgon. Perfekt till lockjakten!

Av jaktbiten - 24 september 2012 17:53

Grämer mig fortfarande.. Aldrig sett en så fin dovtjur.. :-/

Av jaktbiten - 22 september 2012 22:26

Riktigt skitväder men gick ut på pass ändå. 9 rådjur på åkern och Dovtjur.. Bonden jag gästjagade åt sa i get om dem så jag lät den stå där och äta.. I 20 min.. Ståtlig 8 taggare och alldeles svart i pälsen. På väg hem ringde jag bonden och han sa "neeeej du skulle skjutit den, aj aj aj.." Så är det ibland :-) nästa gång.. Kanske. Grisarna då? Jo de var där i skogsbrynet.. Bökade och väsnades. Men ingen ville ut.. Som vanligt ..

 
Av jaktbiten - 22 september 2012 16:21

Grytjakt med foxterriern Glenn! Grymt kul och väldigt effektivt! Två gryt och två grävlingar blev det! Nu lite mat och sen vildsvinsjakt..

Av jaktbiten - 21 september 2012 19:39

Precis samma sak idag.. Imorgon är det grytjakt på schemat. Hittade via appen Genzo en kille med grythund och stort jaktintresse. Han kommer imorgon och vi ska släppa i fem gryt.. Vi får se om det är några grävlingar eller rävar inne.. Ska bli regn så bara hoppas de väljer just de gryten imorgon bitti. Kvällen är vigd åt pyrsch på kronhjort och efter mörkrets infall är det åteljakt på vildsvin. Min enda förväntning är att få lära mig mer om grytjakt och att ha en bra dag ute. Just ja.. Efter bockpasset försökte jag mig på lite viltvård.. En enstaka Kaja blev det.. Smarta fåglar det där. Nåja.. Jag är med i jaktjournalens viltvårdskampanj och även kajor ger poäng så..

Ovido - Quiz & Flashcards